Fortuna er en dagbehandlingsskole for børn og unge med komplekse psykiske problematikker på alle klassetrin. Eleverne har diagnoser og udfordringer, der gør, at de udvikler sig bedst i et skoletilbud med fokus på intensiv psykologfaglig og miljøterapeutisk behandling.
På Fortuna tilpasser vi undervisning og sociale rammer til den enkelte elev, og vi prioriterer altid den enkelte elevs individuelle behov for behandling for at skabe en positiv skoleoplevelse.
Vores mål er, at eleverne opnår personlige, faglige og sociale fremskridt, som gør dem i stand til at trives i mindre indgribende miljøer. Ledelsen på Fortuna-skolerne består af en skoleleder og en ledende psykolog, der sammen med resten af personalegruppen sikrer den helt rette balance i tilgangen til den enkelte elevs behandling og undervisning.
Selvom vores elever kan have de samme diagnoser, er de forskellige og har forskellige behov. Men fælles for vores elever er, at de har store potentialer, der med den rette kombination af undervisning og behandling kan føre dem stærkt på vej til en positiv og stabil skolegang og et værdifuldt voksenliv.
Vores børn og unge
På Fortuna tilbyder vi undervisning i alle fag, med kompetente linjefagsuddannede lærere. For at sikre elevernes faglige succes tilpasses undervisningen til den enkelte elevs behov, kompetencer og niveau af vores lærere, pædagoger og psykologer.
Derudover opfylder vi de samme krav til fag, timetal, meddelelsesbog, prøver og tests, som den almene folkeskole gør. Hvis eleverne går her i 9-10. klasse, er det vores klare mål at give dem en fuld afgangseksamen.
Små fællesskaber og tæt støtte
Vi stræber efter at skabe en skoledag, der ligner en normal skoledag for eleverne. Undervisningen prioriteres i fællesskab med andre elever i små klasser med højst 9 elever, typisk færre. Der er en høj voksennormering, og vores personale har stor erfaring med relationsskabelse og at imødese elevernes behov, give tæt støtte, og tilbyde individuel afskærmning, hvis nødvendigt.
Vi inkluderer eleverne i samfundet gennem ture til idrætsfaciliteter, museer og vores egen besøgsgård ved Holbæk. Målet er, at eleverne kan vende tilbage til mindre indgribende tilbud og deltage i folkeskolens prøver med succes.
Vi vægter en tillidsfuld relation mellem vores elever og de professionelle voksne, fordi vi ser denne relation som en af grundstenene for vores elevers trivsel og evne til at lære. Mange af vores elever har oplevet flere skoleskift og undervejs mistet tilliden til lærere, pædagoger og psykologer. Derfor er det afgørende for elevens positive udvikling, at vi skaber meningsfulde relationer.
På Fortuna har hver elev en fast behandlingsansvarlig psykolog, der arbejder sammen med pædagoger, lærere og sundhedsfagligt personale for at styrke elevernes evne til at lære, opbygge selvværd og udvikle værdifulde strategier og færdigheder, så de kan få et værdifuldt og selvforsørgende voksenliv. Eleverne har individuelle samtaler med deres psykolog for at håndtere udfordringer som skolegang, social interaktion og koncentration.
Vi arbejder med små mål, evaluerer regelmæssigt og tilpasser vores tilgang for at sikre kontinuerlig udvikling. Vores psykologer er tilgængelige hele skoledagen, deltager i hverdagen og vejleder lærere og pædagoger. Vi samarbejder også tæt med sundhedssektoren og deltager i netværksmøder om eleverne.
Vi tilbyder hvert skoleår gruppeforløb dels til elever, dels til forældre. Forløbene er målrettet den aktuelle elev- og forældregruppe, og fokus kan være fx sundhed og bevægelse, kropsbevidsthed, følelsesregulering (Agresseion Replacement Training, ART) eller forældrestrategier.
Behandlingsarbejdet er forankret i kognitiv adfærdsterapi – både de individuelle samtaleforløb, vores gruppeforløb og vores pædagogiske og miljøterapeutiske tilgang.
Forældresamarbejdet er afgørende for elevens udvikling og trivsel, og vi arbejder derfor tæt sammen med vores elevers familier omkring deres behandling og skolegang. Gennem psykoedukation og løbende vejledning giver vi forældrene en dybere forståelse for barnets psykiske udfordringer og behandling.
Vi inkluderer gerne bedsteforældre, søskende og støttepersoner for at skabe en helhedsorienteret støtte til barnet. Derudover tilbyder vores faste sygeplejersker og sundhedsplejersker ekstra hjælp og vejledning til elever og familier, der har særlige somatiske behov. Dette giver mulighed for en omfattende og helhedsorienteret indsats til vores elever og deres familier.
Behandlingen består af:
Hvis du vil modtage nyheder, brochurer og materialer om Behandlingsskolerne, så udfyld følgende og klik tilmeld:
Når du klikker. ‘Tilmeld nyhedsbrev’ tilmelder du dig nyhedsbrev fra Behandlingsskolerne, og giver dit samtykke til at vi kan sende dig nyheder, brochure og materialer. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Læs mere om dine rettigheder og vores håndtering af persondata i vores persondatapolitik.
Vagttelefon (skolerne)
Ved akut behov udover
åbningstiderne henvises
til vagttelefonen