”Eleverne fremstår trygge og glade for deres skole.”
Sådan lyder en del af helhedsindtrykket i den tilsynsrapport over anmeldte og uanmeldte undervisningstilsyn, skolen for nylig har modtaget fra skoleåret 2024/25.
På Fortuna Vanløse går der 34 elever, der alle har særdeles komplekse psykiske problematikker. De fleste af eleverne har en form for skolevægring, der skal håndteres.
Deres udfordringer gør, at de har brug for et særligt tilrettelagt skoletilbud, hvor behandling prioriteres og vægtes højt. Et sådant særligt skoletilbud er Fortuna Vanløse, hvor der udover seks folkeskolelærere, 13 pædagoger og to miljøterapeuter også er tilknyttet fem psykologer til skolen.
På Fortuna Vanløse er undervisningen hvert enkelt elevs behov, men undervisningen foregår så vidt muligt i fællesskab med andre elever. Dog altid i små klasser.
Kompetent til målgruppen
”Den observerede undervisning på både det anmeldte og det uanmeldte tilsyn har været af en god og ensartet kvalitet,” står der i tilsynsrapporten som fortsætter med en fornem beskrivelse af, hvordan elevernes trivsel fremstår.
”Jeg finder, at jeg på tilsynsdagene har været taget godt imod af eleverne, der hyppigt har inviteret mig med ind i deres arbejdsrum for at vise mig eller fortælle mig ting om deres skolegang. Eleverne fremstår trygge og glade for deres skole.”
Fortsættes under billedet

Den tilsynsførende medarbejder fra Københavns Kommune beskriver relationer og kommunikation mellem eller og personale som god, antallet af elever der tager en fuld afgangsprøve som tilfredsstillende og de faglige resultater som gode, og i forhold til skolen som helhed, er der også roser:
”Det er tilsynets vurdering, at undervisningstilbuddet på Fortuna Vanløse fremstår særdeles kompetent til målgruppen. Skolens didaktiske praksis er klar og tydelig, og ses i alle klasser.”