Støtte giver boost til elevernes teknologiforståelse

En generøs bevilling fra Villum Fonden giver Behandlingsskolerne mulighed for at sætte ekstra turbo på undervisningen i teknologiforståelse og skærpe innovative læringsmiljøer.

Den almennyttige fond har bevilget 30.300 kroner til et projekt, der skal fremme teknologiforståelsen hos elever med psykiske udfordringer, ved blandt andet at lade dem arbejde målrettet med 3D-modellering og 3D print.

 

Fortsættes under billederne

I løbet af projektperioden skal eleverne arbejde med at designe og skabe deres egne ting blandt andet i form af stressreducerende lommespil og fidgets.

Teknologiforståelse har en central plads i undervisningen af særligt Behandlingsskolernes udskolingselever, og projektet, der løber af stablen i løbet af 2025, vil give eleverne ekstra mulighed for at arbejde med alternative og innovative læringsstile.

Projektet, der ledes af ansvarlig for makerdidaktik og teknologiforståelse på Behandlingsskolerne, Bruno Barbalho, skal blandt andet give vores over 500 elever ekstra muligheder for at fremme deres teknologiforståelse og stimulere deres kreative tænkning.

Teknologi skal tilpasses eleverne

På Behandlingsskolerne tilrettelægges elevernes undervisning altid efter at fremme elevernes ressourcer, og vi tilpasser dagen og undervisningens indhold efter at den skal blive en succes for den enkelte elev, og det er der ekstra gode muligheder for, når innovativ teknologi inddrages i skoledagen.

Projektet forventes at løbe af stablen fra januar til marts, hvor de deltagende elever kombinerer deres behandling og undervisning ved at deltage i regelmæssige workshops og terapisessioner i Makerspace, og Bruno Barbalho er overbevist om, at projektet også vil komme andre skoler til gavn.

”Vi ved allerede, at gode og tilrettede teknologiske værktøjer kan være med til at fremme elevernes motivation, uanset hvilke udfordringer de har. Målet med dette projekt er at give vores elever endnu mere teknologiforståelse og interesse for teknologiens muligheder. Samtidig får de også mulighed for at forbedre deres kreative og problemløsende evner, hvilket vil give dem et boost til selvtilliden og motivationen for at lære, siger han og fortsætter:

”Vi vil også dele vores erfaringer og resultater med andre skoler og lærere gennem faglige netværk og ikke mindst internt på Behandlingsskolernes 14 skoletilbud,” siger han.

 

Behandlingsskolernes Makerspace:

I vores skolebygning på H.C. Ørstedsvej 47 ligger Behandlingsskolernes Makerspace. Det er et velassorteret digitalt værksted, hvor eleverne kan få mulighed for at stifte bekendtskab med et hav af innovative teknologier, hvis brug kan tilrettelægges så de passer til den enkelte elevs behov og udfordringer.

Her får alle vores elever mulighed for at prøve kræfter med blandt andet at kode, 3D printe, folieskære, laser cutte og CNC-fræse. Makerspace er lidt af et digitalt eldorado, hvor eleverne har mulighed for at bruge nye teknologier i deres undervisning. Det vigtigste mål er at skabe læringsmiljøer og læringsstile, der gør, at vores elever føler sig kompetente og modige til at lære.

Fakta om Villum Fonden:

Villum Fonden er en almennyttig fond, der støtter teknisk og naturvidenskabelig forskning og uddannelse samt miljømæssige, sociale og kulturelle formål i ind- og udland. I 2023 uddelte fonden ca. 1 mia. kr.

Villum Fonden er stiftet i 1971 af civilingeniør Villum Kann Rasmussen – grundlægger af bl.a. VELUX A/S og andre firmaer i VKR Gruppen, der har til formål at bringe dagslys, frisk luft og et bedre miljø ind i menneskers hverdag. Villum Fonden er en hovedaktionær i VKR Gruppen, men har ikke bestemmende indflydelse i VKR Holding A/S.