På skolen Fyrtårnet, der er en af Behandlingsskolernes 14 skoler, har C-klassen slået kløerne i tyske gloser og forvandlet dem til den fedeste sang, kreeret med egne ord og moderne AI-teknologi.
Eleverne har ikke bare arbejdet med identitet som et teoretisk begreb – de har skabt deres egen sang fra bunden. Initiativet opstod, ifølge lærer Maja Thostrup, opstod sangideen spontant i en tysktime om emnet “Identität/Das ist mein Leben”, hvor eleverne spurgte, om de ikke måtte skrive en sang. Det blev startskuddet til et musikalsk projekt, der kombinerede sprog, teknologi og personlig refleksion.
Fra Pixies til Personlig Fortolkning
Første skridt var at vælge en kendt sang som udgangspunkt, og valget faldt på Pixies’ ikoniske “Where is My Mind”. Derefter gik eleverne i gang med at omskrive teksten til tysk, så den passede til deres egne oplevelser og deres klassefællesskab.
Hver elev fik til opgave at vælge et tysk ord, der skulle indgå i sangen – og listen blev både farverig og tankevækkende med ord som “Krankenwagen”, “depri”, “Lehrer”, “pink” og “Schule”.
Med teksten på plads manglede melodien, og her kom teknologi i spil. Eleverne brugte “Suno AI” til at generere en melodi, der passede til deres tekst. Derefter satte de deres egen sangtekst ind, justerede og finpudsede, indtil de havde et færdigt nummer. For at fuldende det kunstneriske udtryk skabte de også et coverbillede ved hjælp af AI.
Fra Skoleprojekt til YouTube
Det hele kulminerede i en færdig sang, som eleverne uploadede til YouTube, og bang, så havde en ide i en tysktime forvandlet sig til en fuldt produceret sang.
Et eminent eksempel på, hvordan undervisning kan gøres levende og meningsfuld.
“Det er en fantastisk måde at arbejde med identitet på. Eleverne har fået lov til at udtrykke sig selv på deres egne præmisser, samtidig med at de har lært noget nyt og anvendt teknologi i praksis,” fortæller Maja Thostrup.