Ros til både undervisning og fællesskaber på Karlsvognen

”Skolens hverdag bærer præg af ro og systematikker. Medarbejderne, ledelsen og eleverne færdes stilfærdigt på gangene/fælleslokalerne og i undervisningslokalerne.”

Sådan lyder en del af beskrivelsen af skolen Karlsvognen, der er en del af Behandlingsskolerne, da det kommunale tilsyn i oktober var på flere tilsynsbesøg på skolen, der ligger på H.C. Ørstedsvej på Frederiksberg.

Karlsvognens 57 elever er børn og unge, der har diagnoser inden for autismespektret, og for de flestes vedkommende har de en bi-diagnose og problematikker, der gør, at de udvikler sig bedst i et særligt tilrettelagt skoletilbud.

Karlsvognens medarbejdere består af syv uddannede lærere, fire pædagoger, to miljøterapeuter samt fem psykologer, og tilsynet slår fast, at medarbejderne bestrider de nødvendige og tilstrækkelige faglige og pædagogiske forudsætninger for at varetage undervisningsopgaven.

Hverdagens rutiner sikrer ro

”De fleste går gennem kantinen og hilses velkommen af de voksne, der er der. Det er muligt at få en bolle og et stykke frugt, når man kommer. Frugten og bollerne er tilgængelige hele skoledagen…..Der er glas og vand på bordene i flere af lokalerne, så eleverne kan få et glas vand uden at skulle forlade lokalerne.”

Det kommunale tilsyn beskriver også, hvordan skoledagen er struktureret så eleverne hver dag ved, hvad dagens program byder på, hvilke lærere der underviser og orientering om dagens frokostmenu, og i pauserne kan eleverne spille bordtennis og air hockey der er mulighed for at lægge et fælles puslespil, og så er der skolehunden Karlo, der gerne lader sig klappe og nusse.

Noget af det sværeste at beskrive, er, hvordan stemningen er, når man kommer som fremmed på for eksempel en skole, men det lykkes tilsynet ret flot med, da de beskriver, hvordan det er at være ny på Karlsvognen.

”Jeg er ny i skolens landskab, men blev mødt af stor venlighed og hjælpsomhed i forhold til at finde rundt på etager og lokaler.”

På deres besøg på skolen, bemærkede tilsynet også, at undervisningslokalerne er udstyret med arbejdspladser til alle elever, at hver elev har PC med høretelefoner til rådighed.

Velforberedt og sammenhængende undervisning

Det kommunale tilsyn slår i deres rapport fast, at Karlsvognen leverer et ”undervisningstilbud, der følger folkeskoleloven og tilhørende bekendtgørelser, samt at undervisningens organisering balancerer elevernes forskellige behov for fællesskab og behov for tilbagetrækning,” og  de supplerer med en stor ros.

”Det er tilsynets vurdering, at undervisningen er planlagt, velforberedt og sammenhængende. Medarbejderne i Karlsvognen Frederiksberg arbejder systematisk med elevernes faglige læring og personlige udvikling……… Undervisningen varetages primært aflinjefagsuddannede og rutinerede lærere. Støtten i klassen varetages af pædagoger/miljøterapeuter med et tydleigt sigte med arbejdet.””

Udover de undervisningsfaglige roser, så er tilsynet også opmærksom på, at Karlsvognens medarbejdere er med til at støtte eleverne i at etablere fællesskaber.

”Tilsynet bemærker, at skoen har et vedvarende fokus på at skabe bærende fællesskaber for eleverne, både i og udenfor skoletiden….”