Innovation kræver viljen til at bruge tid og turde fejle. Det var en del af læringen, som lærer Lars Jakob Augustesen og pædagog Linda Fosen, fra Behandlingsskolerne, tog med sig hjem fra en studietur til Barcelona.
Målet var blandt andet at suge inspiration til sig som kan bruges til at støtte vores elever i at bruge Behandlingsskolernes Maker Space, der er vores 14 skoles innovationsværksted.
Behandlingsskolerne havde 7 medarbejdere afsted til Fab Lab i Barcelona. Noget, der gav konkrete projekter i fingrene, innovative tanker med i bagagen og ikke mindst fornøjelsen ved at bruge en hel uge på et af Europas største kreative ”legepladser” for voksne.
Temaet for ugen var at blive inspireret til kreative processer med at omskabe genanvendelige materialer til nyttige brugsgenstande, men også at stimulere innovative læringsmiljøer, og Lars og Linda er enige om, at de er blevet toptunet til at tænke Maker Space in di undervisningen.
”Som medarbejder skal jeg overveje, hvad vi kan bruge alle de smarte maskiner i Maker Space, til. Helt lavpraktisk handler det om at få taget hul på Maker Space, så det bliver end el af vores undervisning. Vi kan laser cutte og 3d printe en masse sjove ting, men det handler jo også om at tænke mere fleksibelt om værkstedet, så det ikke blot handler om at producere genstande. Der var ture til Barcelona virkelig givtig, for vi fik virkelig mange gode ideer til, hvordan man kan bruge genbrugs- og bio materialer til at skabe lærerige processer,” siger Linda.
Lars er helt på bølgelængde, og slår fast, at nok har Maker Space en masse fede maskiner, men som underviser hersker der stadig en vis usikkerhed over for, hvad de egentlig kan bruges til i forhold til eleverne.
Bæredygtig innovation hitter
Fab Lab Barcelona er et topkreativt sted, hvor kreative mennesker arbejder med eksperimental innovation og vigtigst med bæredygtige materialer, og begge undervisere har haft fingrene solidt plantet i konkrete projekter.
”Noget af det vi prøvede af, var, hvordan man laver forme støbt af biomateriale som gelatine eller agar, hvor man kunne støbe klatregreb eller skakbrikker eller man kan lave stoffer, der minder om læder af biomateriale,” siger Linda og Lars supplerer:
”Det var enormt inspirerende at opleve, hvordan f.eks. beklædningsindustrien arbejder med Kampuchea læder, der er et biologisk materiale bestående af bakteriel cellulose. På den måde bliver det meget konkret, selvom det også er ret abstrakt. Det var virkelig innovative folk, der var vildt dygtige til at vise konkrete måder at bruge genbrugsmaterialer.”
Bordplader af æggeskaller og agar, varmebestandigt op til 800 grader samt trevlede blade fra majskolber omskabt til tasker. Det skortede ikke på spændende ideer og projekter i Barcelona, og når de to undervisere skal sætte ord på. Hvad opgaven nu bliver, så står den på at filtrere i de mange indtryk.
”Det, der nu er opgaven, er, hvordan vi kan nedskalere alle de innovative projekter vi har oplevet, så de kan overføres til undervisningen. Noget af det, jeg særligt har taget med mig, er, hvor vigtigt det er at turde fejle og være i den kreative proces. Vi er så vant til at tænke i, hvilke produkter der kommer ud af tingene, men når vi taler om innovation og kreative processer i forhold til Maker Space, så handler det mange gange mere om at tænke i den kreative proces og i, hvordan man får ideer. Vi skal i gang med at omstrukturere hjernen, og det stiller store udfordringer til os som undervisere, fordi vi er så vant til at tænke i løsninger og formål. Men nogle gange er formålet mere at se, hvad man får ud af processen, og gøre de mange muligheder konkrete i fællesskab,” siger Linda.
Kreativitet og bæredygtighed hånd i hånd
En gryde, en kogeplade, tid og fornemmelse for de rette blandingsforhold. Nogle gange skal der ikke meget til, før man kan skabe unikke produkter ud af simpelt genbrugsmateriale, og på den måde skal hele universet omkring Maker Space være en integreret del af undervisningen på Behandlingsskolernes 14 skoler.
”Man kan jo tage algemateriale, der minder om silikone, og så kan man lave støbeforme til spillebriller. Det kan relativt nemt gøre brugbart til eleverne kommer, og så kan de hurtigt koble noget billedligt og konkret på oplevelsen, og derfra kan man arbejde videre med ideskabelse og give rum til at prøve flere forsøg, hvor der er plads til at fejle,” siger Linda og bliver ivrig i ordene, når hun skal komme med konkrete eksempler på, hvad de har lært i det spanske.
”Vi fik jo øjnene op for, at man kan bruge kaffegrums, æggeskaller eller skrællen fra appelsiner eller andre fødevarer, som man kan tørre, pulverisere og så bruge som farvestof. Det er jo alt sammen ting, der er i de fleste hjem, og når vi så får det opskaleret i Maker Space, så er der jo ingen grænser for hvad vi kan bruge det til.”
Både Lars og Linda er enige om, at nok kommer de ikke hjem med et fuldt og færdigt undervisningskoncept, men inspirationen og de innovative muligheder de er blevet præsenteret for, har givet et boost til fantasien.
”Jeg underviser i biologi og geografi, og jeg skal lige have tænkt lidt over, hvordan jeg kan bruge det i undervisningen, men hele ressourcetænkningen har åbnet mine øjne for en masse jeg kan bruge. Jeg tog fra Barcelona med noget nær en åbenbaring for, hvor meget lokalt man kan inddrage og samtidig åbne elevernes øjne for globale udfordringer,” siger Lars.
Godt at have det sjovt
Det spanske Fab Lab var propfyldt med fede maskiner og kreative muligheder for at lege sig ind i nye undervisningsmuligheder. Noget begge undervisere har haft stor glæde af, og Linda er ikke i tvivl om, at inspirationsbeholderne er fyldt til handling.
”At være i Barcelona sammen med andre praktikere, var virkelig en inspirerende oplevelse. Det var superfedt at være afsted på tværs af skoler og på tværs af erfaringer med brug af Maker Space. Det at få lov at have “hands-on” med en masse fede materialer. Det var på alle områder en god oplevelse,” siger Lars.
Når de to skal udlede den større lærdom fra Barcelona turen, så lyder devisen:
Maker Space skal prioriteres i forhold til undervisningen. Det er en stor del af fremtiden. Ambitionen er at få skabt en række faste forløb, der ligger klar til kollegaerne, når de har lyst til at inddrage Maker Space i undervisningen.
”Det vigtige er nu, at vi skal have implementeret Mak er Spaces muligheder i vores tankegang, og så har vi mulighed for at integrere bæredygtighed på en helt anden og mere markant måde i vores undervisningsforløb. Ambitionerne er store, og det er kun fantasien der sætter grænser, og der er vi som voksne nok mere udfordrede end eleverne, der jo har en ret god fantasi,” siger Lars.
Fortsættes under billedet
Fakta om Fab Lab Barcelona:
Fab Lab Barcelona er en banebrydende enhed i det globale Fab Labs netværk, etableret i 2007 som det første Fab Lab i EU af Institute for Advanced Architecture of Catalonia. Beliggende i Barcelonas Poblenou-distrikt har denne tidligere fabrik forvandlet sig til et knudepunkt for ideer, innovation og uddannelse.