Makerspace på plads: Bæredygtig innovation er vejen frem

Hænderne arbejder hurtigt med at samle to hvide skillevægspaneler, lavet af lydabsorberende filt og presset genbrugsmateriale. Bruno Barbalhos har en summende skruemaskine i højre hånd, mens venstre hånd har fat i en håndfuld skruer.

Skruerne er som så meget andet lavet i Behandlingsskolernes Makerspace, hvor de er skabt i en af de lynhurtige Bambu Lab 3D-printere, der lige er flyttet ind i de nyindrettede Makerspace lokaler på H. C. Ørstedsvej 47, hvor flere af Behandlingsskolernes skoler holder til.

Formålet med de hvide plader er at skabe hurtige og transportable skillevægge til elever med behov for at kunne reducere støj omkring dem, når der undervises.

Fortsættes under billederne

Bruno er leder af Behandlingsskolernes Makerspace, hvor elever fra alle Behandlingsskolernes 14 skoler kan blive støttet i innovative og kreative skabelsesprocesser, og mulighederne er mange.

”Hvis vi for eksempel tager vores to 3D printere, så kan de indgå i adskillige forløb, hvor man arbejder med 3D-modellering og for eksempel geometri i matematik, spildesign, stimulerende fidgets til taktile elever, engineering i naturfagene og design af smykker og dekorationer, for bare at nævne nogle af de mange muligheder,” siger Bruno.

Faglige ambitioner er nødvendige

På Behandlingsskolerne er vores vigtigste mission at give eleverne det bedste afsæt til et godt voksenliv – uanset hvilke udfordringer de måtte have.

Derfor er det helt afgørende, at undervisningsformer og tilbud følger med den nyeste udvikling, og det nye Makerspace er en højt prioriteret mulighed for vores elever.

Det kræver tålmodighed at finde den helt rette undervisningsform til hver enkelt elev, det kræver faglige ambitioner og det kræver vilje til at se kreativt og innovativt på de undervisningsmiljøer vi tilbyder.

Fortsættes under billedet

Eleverne er unikke. Det samme er vores lærere, pædagoger, miljøterapeuter og psykologer, og derfor skal de naturligvis også have et ekstraordinært Makerspace til rådighed, når der skal tænkes innovation og fede læringsmiljøer ind i dagligheden.

Rent fysisk holder Makerspace til på vores skolebygning på H. C. Ørstedsvej, men alle vores skoler kan bruge det, og Bruno er klar til at tage rundt og hjælpe skolernes medarbejdere med, hvordan de bedst kan bruge Makerspace.

Elever skal føle sig kompetente

Der kommer nemt helium i ordene, når Makerspaces muligheder skal berømmes, men mulighederne er også ganske jordnære.

Materiale står der på det hvide whiteboard midt i lokalet. Efterfulgt af: Metal, træ, pap, plastik eller ler kombineret med olie, maling, alk, voks og bejdse.

Med et par hurtige stregtegninger er en elevopgave beskrevet. Der skal laves fuglekasser, og det skal ske efter alle kunstens regler, så det betyder både en snak om hvilke fugle, der skal nyde godt af det nye bo samt materialevalg.

Makerspaces folieskærere, lasercutter, CNC-fræser, 3D printere med meget mere er værdifulde at have i værktøjskassen, men det vigtigste er processerne og elevernes muligheder for at føle sig kompetente og modige, så de kan kaste sig ud i ny læring.

Fortsættes under billederne

Bruno arbejder videre med at kreere solide og mobile afskærmninger til elever, og han slår fast, at selvom der er meget teknologi i et Makerspace, så er det mest virkningsfuldt, når det går hånd i hånd med en bæredygtighedsdagsorden.

Det betyder blandt andet, at langt det meste råmateriale i Makerspacet er genbrugsmaterialer, der upcycles.

”Alt det jeg laver afskærmningerne af, er genbrugsmaterialer, og på den måde kan vi hurtigt lave effektive afskærmninger til børn, der har brug for at blive skærmet for sanseindtryk eller socialt samvær for at kunne modtage undervisning.  Muligheden for at trække sig for især børn med autisme eller ADHD, når de føler de bliver overvældet, gør det muligt for dem at deltage i flere aktiviteter og være med i skolen uden at hæve stressniveau og konfliktniveau til et uacceptabelt niveau,” siger Bruno Barbalhos.

 

Fakta om elevforløb på Behandlingsskolernes Makerspace:

Inspiration til forløb i teknologiforståelse

Digital Design og Prototyping:

Eleverne lærer at designe og skabe digitale prototyper ved hjælp af 3D-printere og laserskærere. De tilegner sig også en bedre forståelse af designprocesser, teknologisk kunnen, og kreativ problemløsning.

Aktiviteter: Introduktion til CAD-software, design af enkle objekter, og fremstilling af prototyper som f.eks. 3D-printede Proteser.

Elever har designet og 3D-printet proteser til mennesker i nød. Disse proteser er ofte billigere og hurtigere at producere end traditionelle proteser.

Projektet har hjulpet mange mennesker med at få adgang til nødvendige hjælpemidler og har givet eleverne praktisk erfaring med 3D-design og print.

Elektronik og programmering:

Eleverne får grundlæggende viden om elektronik og programmering ved at bygge simple kredsløb og programmere mikrocontrollere som Microbit og LEGO Spike.

De kan arbejde med bl.a. interaktive kunstinstallationer og IOT-systemer, hvor de ved hjælp af sensorer, LED-lys og mikrocontrollere skaber kunstværker, der reagerer på bevægelse og lyd eller smart home løsninger med stemmestyring og machine learning.

Disse produkter viser teknologiernes alsidighed og giver en grundlæggende forståelse af elektronik, programmering, og anvendelse af teknologi i praktiske projekter.

Aktiviteter: Eleverne bygger LED-lysprojekter, programmering af sensorer, og skabelse af interaktive installationer eller miljøovervågningssystemer, som overvåger miljøparametre som luftkvalitet og vandforurening ved hjælp af sensorer og dataanalyse. Projekterne kan bidrage til øget bevidsthed om miljøproblemer og giver eleverne indsigt i dataindsamling og analyse

Robotteknologier og Automation:

Eleverne lærer om robotteknologi og automation ved at bygge og programmere robotter. Ved at bygge og programmere robotter til at deltage i f.eks. konkurrencer, hvor de skal udføre specifikke opgaver som at navigere gennem forhindringsbaner eller samle/sortere objekter. Deltagelse i disse konkurrencer har sat fokus på teamwork, problemløsning og teknologisk kunnen blandt eleverne.