Tøjet ligger i store brune kasser, pænt pakket i plastic, og der er tøj til det meste af kroppen, både i form af t-shirts, hoodies, caps og træningsdragter, samlet ind med et eneste formål for øje. Når tøjet er indsamlet fra private, foreninger og andre, skal det sendes afsted ud i den store verden, helst til hjælp for dem, der har allermindst, og helst til Afrika.
Vi er på skolen Kompasset, der er en del af Behandlingsskolerne, og i klasseværelset er seks elever fra A-klassen, der er skolens 2. – 4.klasser samlet.
Eleverne vil gerne fortælle om deres nyeste projekt med at indsamle tøj, og de har haft stor succes med at samle godt brugt og nyt tøj ind. Det startede med, at børnene diskuterede, hvorfor det er nødvendigt at hjælpe de lande, hvor penge og ressourcer er få.
Deres idé var simpel: At indsamle tøj og sende det til Afrika for at hjælpe dem, der har brug for det mest.
Hver især er eleverne børn, der i bagagen har oplevelser af skolebesvær, psykiske udfordringer og en bøvlet skolehistorik. Mange vil nok sige, at de har rigeligt at tænke på i forhold til deres eget liv, men de har også et fælles blik for, at det er rart at kunne hjælpe andre. Selvom det naturligvis også er en del af undervisningen, så kommer der energi i sætningerne, når de skal fortælle, hvad de synes er vigtigt at gøre for andre.
Få dage før vi mødes, har de afsluttet deres seneste projekt med at indsamle flasker, cigaret skodder og andet affald for at holde deres by ren og reducere mængden af affald i det offentlige rum, og der tøves ikke, når de skal fortælle, hvorfor det giver god mening.
”Vi fandt både ølflasker, en masse skrald fra McDonalds, en ødelagt cykel og andet skrald. Det er helt tosset, for det kan tage op til 100 millioner år at nedbryde sådan noget jern i naturen,” siger en af eleverne.
Alle kan hjælpe andre
En pige, der ivrigt rækker hånden i vejret, er ikke i tvivl om, at det nyeste projekt med at indsamle tøj til børn i Afrika, er noget de kan være stolte af.
”Man kunne jo sende det til nogle skoler i Afrika, så kunne de fordele tøjet til nogle af de børn, der har mest brug for det.”
Klassens lærer, Rasmus Elbæk Jakobsen, slår fast, at elevernes indsamlingsaktiviteter indgår som en del af undervisningen, men også som en del af arbejdet med at støtte eleverne i, at de har et ansvar for andre og at de har ressourcer og evner til at hjælpe andre mennesker.
”Projektet handler dog ikke kun om at hjælpe andre. Det er også en lærerig proces for børnene, hvor de lærer vigtige værdier såsom medmenneskelighed og gavmildhed. Selv om de ikke selv har meget, kan de stadig gøre en stor forskel for andre. Efter efterårsferien vil projektet også blive koblet til faglige emner i skolen, hvor blandt andet matematik og dansk vil blive inddraget. Dette gør projektet til en tværfaglig læringsoplevelse, der går ud over klasselokalet og ind i den virkelige verden,” siger han.
Fremtiden byder på mere velgørenhed
På Behandlingsskolerne er der en årelang tradition for at supplere undervisningen med hjælpeprojekter, og eleverne er ikke i tvivl om, at mulighederne er uanede.
”Vi kunne også sende nogle fodboldstøvler, nogle fodbolde, basketbolde og elektronik,” lyder det i klasselokalet.
Rasmus Elbæk Jakobsen slår fast, at projektet kun er et startskud for klassen.
”Børnene er langt fra færdige. De drøfter stadig, hvor tøjet præcis skal sendes hen, og hvordan de kan involvere flere mennesker i projektet. Flere af dem har allerede store planer om at fortsætte med at hjælpe. Der er blandt andet forslag om at sende legetøj og sportudstyr såsom basketbolde og hoops til børnene i Afrika,” siger han og fortsætter
”Dette initiativ viser, hvor meget børn kan udrette, når de får mulighed for at engagere sig i meningsfulde projekter. Ikke kun fordi de samler tøj, men også fordi de lærer værdien af at give til andre. Det er en vigtig påmindelse om, at selv små handlinger kan have stor betydning.”
I første omgang lyder opgaven nu på at finde en organisation, der kan stå for at distribuere det indsamlede tøj.
Lidt om vores elever på Kompasset:
Vores elever har store potentialer, der med den rette kombination af undervisning og behandling kan føre dem stærkt på vej til det voksenliv, som de ønsker og fortjener. Kompasset optager elever på 0. til 10. klassetrin. Nogle elever kommer til Kompasset som første skoletilbud, mens andre elever kommer for at gennemføre et enkelt eller afsluttende skoleår.
Vores børn og unge
-
viser manglende opmærksomhedsregulering / koncentrationsbesvær med eller uden hyperaktiv adfærd (ADHD, ADD)
-
har angst eller PTSD
-
har nedsatte eksekutive funktioner
-
har nedsat forståelse af social praksis eller adfærdsforstyrrelse
-
har nedsat impulskontrol eller aggressionsforvaltning
-
udviser oppositionel og kravafvisende adfærd
-
er psykisk sårbare og har særlige behov
-
har emotionelle vanskeligheder eller reguleringsvanskeligheder
-
har indlæringsvanskeligheder