Undervisningstilsyn 2021
Samlet konklusion
“Jeg finder, at dagbehandlingstilbuddet Pilen giver et undervisningstilbud, der følger folkeskoleloven og tilhørende bekendtgørelser.
Jeg finder, at den observerede undervisning samlet set har været af en udmærket kvalitet, men at der har kunne observeres en diskrepans mellem rammerne for undervisningen mellem det anmeldte og det uanmeldte tilsyn. Dette skyldes primært den fysiske uro, der gjorde sig gældende i anden halvdel af det uanmeldte tilsyn.
Jeg vurderer dog, at de samlede observationer giver et godt samlet billede af hvordan hverdagen og undervisningen også kan være på Pilen, hvor målgruppen kan være endog meget udfordret i forhold til at indgå i en fast skoleramme.
Jeg finder det positivt, at Pilens elever følger et fuldt skema i næsten alle tilfælde, og at der generelt er et positivt undervisningsklima på skolen.
Pilens lærere viser på tilsynene/ at de er i stand til at udøve en anerkendende og medinddragende klasserumsledelse, og i en del tilfælde er godt i stand til at læse elevernes behov for aktivitetsskift i undervisningen.
Pilen lever op til kravene om 80% undervisning forestået af lærere med undervisningskompetence i det pågældende fag.
Pilen har enkle fysiske rammer og fællesarealer, og disse vurderes at være fine i forhold til målgruppens adfærd.
Der observeres minimale forstyrrelse af undervisningen fra eleverne egne computere1 hvilket vurderes positivt.
Der ses dog en markant forskel på udskolingen og mellemtrinnet i førstnævntes favør i forhold til at kunne holde den gode ro og det pæne/professionelle sprog mellem personale og elever -og også mellem eleverne indbyrdes.”
Socialtilsyn 2019
Samlet konklusion
“Socialtilsynet vurderer, at der på Pilen anvendes relevante metoder og tilgange, og det er ved tilsynet fremtrædende, at der er fokus på at arbejde konfliktnedtrappende, ligesom at der ses et fokus på at styrke elevernes evner til at regulere egen adfærd og vrede, hvilket eksempelvis understøttes af medarbejdernes adfærd og konkrete skemaer/redskaber, som visualiserer og støtter eleverne i at sætte ord på egne følelser.”