Danske skoler oplever i disse år et stort og forsat voksende problem med skolevægring. Problemet er særligt stort hos børn med autisme, og nye analyser viser, at hvert tredje barn med en autisme spektrum forstyrrelse har store problemer med at komme i skole. Det er ofte en langstrakt proces som er opslidende for alle parter, og de fremtidige konsekvenser kan være meget alvorlige.
På Behandlingsskolerne er problematikken med skolevægring heller ikke fremmede. Flere af de elever, vi indskriver til vores skoler, har ved opstart ofte været væk fra skole i både halve og hele år. Derfor er skolevægring også noget, vi har arbejdet intenst med igennem flere år. I dag har vi på Behandlingsskolerne en enhed, der er dedikeret i arbejdet med skolevægring – Vendepunktet.
Vendepunktet arbejder med ét overordnet mål – at få opbygget elevens egen motivation til at komme tilbage i skole. Denne proces kræver en helhedsorienteret indsats med fokus på barnets egen stemme, opbyggelse af relation, små succesfulde eksponeringer samt at få behandlet rodårsagen til skolevægring.