22 jun 2018
NY VIDEN: Autisme, angst og skolevægring

Det er noget af det, du kan blive klogere på i ”Autisme, angst og skolevægring – En praksismanual” fra Behandlingsskolerne.
Hovedforfatterne bag udgivelsen er specialpsykolog i børne- og ungdomspsykiatri Trine Juul Damgaard og psykolog og specialist i klinisk børnepsykologi Pia Terkelsen. Deres praksismanual er baseret på teori og forskning om emnet samt cases og viden fra Behandlingsskolernes praksis. Ved forening af disse forskellige perspektiver beskriver projektet, hvordan man bedst planlægger og udøver miljøterapeutisk dagbehandling til børn og unge med autisme, angst og skolevægring.
Tine Juul Damgaard siger:
– ”Projektet har været noget tid undervejs. Allerede tilbage i efteråret 2015 blev vi enige om, at der manglede noget teori- og praksisbeskrivelse om emnet. Vi stødte nemlig på et stigende antal elever med skolevægring, som systemet havde svært ved at hjælpe tilstrækkeligt. Derfor gik vi i gang. Vi ville blive klogere på den udsatte gruppe af elever, som skolevægringsbørn er, så vi ultimativt kunne hjælpe dem, deres pårørende og de fagpersoner, som de skal samarbejde med.”
Projektet henvender sig først og fremmest til fagfolk med viden om og interesse for emnet. Derudover kan relevante medarbejdere i kommunalt regi og forældre til elever med skolevægring også få gavn af projektets vidensudvikling og erfaringer.
Trine Juul Damgaard forsætter:
– ”Jo mere vi alle ved, jo hurtigere og mere effektivt kan vi sætte ind med den rette hjælp. Så vi ville afdække hvad, der har hjulpet de elever, der er kommet godt videre. Og vi ville forstå de risici, der er for tilbagefald. Det har vi gjort. Ønsket er nu, at elever, familier og fagpersoner omkring skolevægringsbørn kan få gavn af vores praksismanual.”
Er du interesseret i at rekvirere ”Autisme, angst og skolevægring – En praksismanual”, kan dette nemt gøres via vores webshop på https://www.behandlingsskolerne.dk/produkt/autisme-angst-og-skolevaegring/ – eller ved at klikke på BUTIK øverst til højre i menubjælken.