En hel skole fyldt med kreative elever

”Alle er bare så kreative her. Det er noget helt unikt I har sammen. I har et fantastisk fællesskab omkring jeres kreativitet. Det er jeg dybt imponeret over og noget, jeg har stor respekt for. Det finder man altså ikke andre steder. Det I har præsteret i den forløbne uge, er helt vildt flot.”

Sådan lød en del af ordene, da arkitekt og street art kunstner Mija Byung Simonsen, holdt tale for de mange fremmødte, i forbindelse med at Polaris Frederiksberg fredag i sidste uge holdt fernisering over elevernes mange flotte graffiti malerier.

I en uge havde skolens elever, under Mija Byung Simonsens kyndige vejledning, arbejdet med graffiti som kreativ udtryksform, og resultaterne blev vist frem under en bagende sol mens maver blev fyldt af en hyret pølsevogn.

Stoltheden har en grund

Malerierne eller pieces, som det kaldes i graffiti kredse, havde eleverne produceret i stor stil, Og der var rigeligt at være stolte af, for deres værker er et farverigt festfyrværkeri af udtryksfulde, vilde, sigende og poetiske værker, der dekorerer Polaris Frederiksberg både inde og uge, og der er et hav af gode grunde til at kunstnerne stolte kunne vise frem.

Skrigrød Spiderman, flotte og mystiske pieces med motiver, der skabte rum for fantasiens frie rejse, fine sindrige penselstreger og budskaber skabt af spraydåser i høj håndværksmæssig kvalitet, var noget af det, der mødte gæsternes øjne og fantasi.

De over 50 ferniseringsgæster kunne høre Mija Byung Simonsen fortælle om, hvor rørt og imponeret hun er over Polaris elevernes kreative udfoldelsesvilje:

”Jeg startede ugen med at fortælle eleverne, at graffitiprojektet ikke handlede om at stille høje forventninger til sig selv eller at præstere noget over niveau. Det handler i stedet om at afprøve kreative materialer og gå på opdagelse i dem, for på den måde at finde fællesskabet med hinanden. Den opfordring har I alle taget fantastisk imod, og jeg tror faktisk, at nogle af lærerne har været lidt ærgerlige over, at der lige pludselig ikke var flere lærreder, så de også kunne være med.”