Et forløb i Vendepunktet
Vores forløb er bygget op om fire forskellige faser, hvor vi fokuserer på nogle særlige indsatsområder:
På Behandlingsskolerne tror vi på, at alle børn og unge skal have mulighed for et værdifuldt og selvforsørgende voksenliv. Dette potentiale udvikles i høj grad i skoletiden, og også derfor er det vigtigt at få elever med skolevægring hurtigst muligt tilbage i skole.
Motivation til skolegang
Vi arbejder ud fra en helhedsorienteret tilgang. Det primære mål er at få eleven motiveret til at starte i skole. For at opnå dette mål bliver der udformet en individuel handleplan med en række delmål for hver elev. Denne plan bliver til i samarbejde med sagsbehandler, og den følges tæt under hele forløbet. Delmålene skal være realistiske at nå for eleven, og de kan løbende tilpasses elevens udvikling.
DEN ALTAFGØRENDE RELATION
Første og vigtigste del af vores arbejde med eleven er at skabe en tillidsfuld og tryg relation. Dette opnås gennem en vedholdende og stabil kontakt til eleven. I samværet med eleven har vi fokus på at udvise forståelse for elevens situation, hvilket giver rum for at elevens stemme bliver hørt, da vi mener, at det er afgørende for en vellykket proces. Vi kræver en relation, som i første omgang ikke knytter sig til skole.
I Vendepunktet er en del af arbejdet at skabe motiverende aktiviteter og møder med eleven, der giver dem succeser, som vi bruger i vejen mod stabil skolegang. Aktiviteterne tager udgangspunkt i elevens interesser, som bliver et fælles tredje, hvor vi kan møde eleven. Aktiviteterne kan være alt fra brætspil, gåtur med en hund, badminton, ridning, fiskeri og meget andet.