cross

En helt almindelig ualmindelig skoledag på Polaris

Skolerne er lukket. Men selvom elever, pædagoger og lærere ikke fysisk ses, er der forsat kontakt, masser af samvær og undervisning. Det foregår bare på en noget anderledes måde. Nedenfor kan I læse et eksempel på en helt almindelig ualmindelig skoledag på Polaris, som har elever fra 6.-10. klassetrin. Her har de valgt at samle sig i nye fællesskaber.

 

Kl. er 08:30, og dagen starter. Pædagogerne på Polaris har oprettet en fælles Instagramprofil, som alle eleverne er inviteret til at følge. Fra morgenstunden postes de første opslag. Denne morgen er der en lille konkurrence om, hvor elevborde der i disse dage er i brug på Polaris.

 

Morgenen forløber med undervisning i forskellige fora.  Undervisningen samles i Meebook til eleverne, og her ligger en vifte af varierede forløb i forskellige fag. Meebooks muligheder for elevevaluering og feedback bliver benyttet til fulde, samtidig som lærerne har etablereret nye kanaler til at yde assistance.

 

I løbet af dagen poster både lærere og pædagoger tips og tricks, opmuntrende beskeder, sjove memes og generelt spredt god stemning via Instagramprofilen. Personalet oplever, at profilen møder de større elever i øjenhøjde og tilbyder en mere uformel og meget interaktiv kanal. Det giver dem mulighed for at opretholde kontakten til skolen og følge med i hvad der sker.  Andre elever skal også have mere hjælp til at få tiden til at gå – og til alle formål virker det online fællesskab. Eleverne er engageret i aktiviteter omkring et fælles tredje med personale – og derigennem bygger relation, hygger og bevarer kontakten til skolen.

Kl. 11:30 sidder en pædagog klar på Steam, og i én til to timer bliver der spillet CS:GO på tværs af klasser. I løbet af dagen bliver der parallelt postet video-opslag om vigtigheden af aktive pauser i fx gaming, eller hvis man i øvrigt bruger meget tid foran skærmen. De voksne lægger træningsvideoer op, som eleverne kan lave hjemme på værelset.

 

Efter frokost bruger flere pædagoger og lærere Instagramprofilen til at invitere til spil i Wordfeud og DrawSomething, hvor de har flere dyster med eleverne. Eleverne opfordres også selv til at bidrage med idéer til aktiviteter, film og podcasts mv.

 

Hele dagen er præget af anderledes samvær, kontakt og undervisning – nøjagtig som på mange andre skoler.  Skype, Discord, chatrooms, mail og telefoner er taget flittigt i brug for at følge op og tilpasse det faglige tilbud til den enkelte elev. Online-skolen er lavet, så forældrene kun skal tilrettelægge for elevernes tid og rum til læring. Det forventes ikke, at forældrene selv skal stå for noget af undervisningen. Forløbene er tænkt som hjælp til at holde en daglig struktur og for at vedligeholde elevernes faglighed. Og så sker det tilmed i nye fællesskaber, som også byder på anderledes, sjove og effektive måder at kunne kommunikere med eleverne på.